vrijdag 13 juli 2012

DAG 14 - ACADIA NATIONAL PARK

Vandaag gaan we Acadia park in. Richard had als doel gesteld om de bus van 9.00 uur te halen, maar het werd uiteindelijk de bus van 9.30. Niet slecht dus… Na een half uurtje kwamen wij het Visitors Centre aan. Na even overlegd te hebben met een Park Ranger
besluiten we de Great Head Trail te wandelen. Dit is een ‘moderate’ hiking trail die begint op het mooie zandstrand. We nemen de bus naar Sand Beach en daar gaan we eerst even lekker pootje baden. Het is een prachtige baai met een mooi wit zandstrand. Het water is wel behoorlijk koud. Aan het eind van het strand is een stenen trap wat het begin van de trail is. Volgens de beschrijving is de trail een uur, maar wij doen er bijna 2 uur over. Enerzijds omdat we het lekker rustig aan doen en soms even van het pad afgaan, anderzijds omdat onze gids (Susan) ons een keertje de verkeerde kant op stuurt. Maar dat geeft verder niets, want het is een prachtige route. De route is een ‘rondje’ rondom een soort rots die grenst aan het water. Het hoogste punt van
de route is 45 meter, dus wel met een beetje klim en klauterwerk, maar niets wat we niet aan kunnen. Bovenop de berg is er een prachtig uitzicht over de zee en over de baai. De tocht is het merendeel door de bossen met een heerlijke zeebries er bij. Ondanks dat de route ‘moderate’ is, zijn we na afloop toch best moe. We pakken de bus naar de volgende stop; Thunderhole. Dit is een door erosie uitgesleten rots die bij vloed en goede golven een geluid maakt net als de donder. Als wij er zijn is de zee rustig en valt het wel mee met de donder. Maar toch wel mooi om te zien. Daarna hebben we het wel een beetje gehad, en we pakken de bus naar Bar Harbor, het
enige stadje op het eiland. Het is een lieflijk stadje met een jachthaven, maar wel erg toeristisch. Hier eten we om een uur of 15.30 (is het nou lunch of diner?) lekkere verse vis. We lopen nog wat door het stadje en pakken dan de bus weer terug naar de campground. In eten hebben we geen zin meer, dus het diner bestaat uit een bakje Ben&Jerry ijs. We dubben een beetje of we nog een dagje Acadia doen en wellicht een Whale Watch vanuit Bar Harbor, maar uiteindelijk beslissen we om morgen weer verder te gaan. De volgende stop is St. Andrews in New Brunswick, dus we gaan
Canada weer in. We hebben nog wel wat US dollars over, maar dat is best een goede belegging tegenwoordig. We vonden Acadia een heel mooi park, ook al hebben we er maar een stukje van gezien. Misschien komen we hier nog wel een keertje terug…

1. Daar had ik bij willen zijn!!
    Gr Peet

2. Streetview. Grappig, ik ben in Lynden (US, net over de Canadeese grens aan de westkust) geweest. De stadse straatjes zien er daar net zo uit. grts Joke