maandag 16 juli 2012

DAG 18 - FUNDY, CAPE ENRAGE EN HOPEWELL ROCKS

Vandaag begon de dag met een avontuur! Omdat het vanmorgen miezerde hebben we in de camper ontbeten. Voor het eerst dat we binnen gegeten hebben deze vakantie. Om
een uur of 11 rijden we van de camping af en als we nog op de camping zijn, ineens paniek in de tent! "Help, er zit een vogel binnen!" schreeuwen Iris en Susan. We zetten de camper stil en alle deuren open en wat blijkt, het is geen vogel maar een vleermuis. Nog meer wildlife! Hij is zelf ook niet op zijn gemak en na wat heen en weer gefladder vliegt ie uiteindelijk de deur uit. De meiden moeten nog even bekomen van de schrik en we kunnen weer verder. De vraag is natuurlijk; was hij vannacht ook al binnen en waar zat hij toen? Na al deze tumult rijden we weer verder het park in. We doen nog twee korte hikes. De eerste heet Dickson Falls en is een wandeling van ongeveer een half uur die afdaalt naar een heel mooi watervalletje. Verder is het pad helemaal onder het bladerdak. De waterval zelf is een meter of 10 hoog en het is een heel idyllisch plaatje. Na de waterval loopt het pad nog een tijdje langs het riviertje. Als we
klaar zijn rijden we nog naar Herring Beach, een afdaling naar een strandje. Nu zien we de kustlijn vanaf beneden, in plaats van vanaf boven. Het is leuk om even op het strand te lopen en tegen de kliffen aan te kijken. We lopen weer naar boven en verlaten het park. Aan de rand van het park ligt het kleine stadje Alma. Hier parkeren we ons gevaarte en hebben een heerlijke (seafood) lunch en de meiden eten nog een heel lekker dessert (homemade pie). Tijdens het eten zien we nog een aantal kolibries voor het raam. Daarna gaan we op weg naar Hopewell Rocks, maar we komen eerst nog langs Cape Enrage, een mooi uitzichtpunt op een kaap, dus 360 graden
uitzicht. Bovenop de kaap staat een mooi vuurtorentje. We dalen ook nog af naar het strand, wat helemaal vol ligt met stenen. Het lijkt net een maanlandschap. We bouwen onze eigen inukshuk (een Canadese hoop stenen, zie foto). Daarna rijden we door naar Hopewell Rocks. Dit is een stuk kustlijn met hele grillige rotsen gevormd door het extreme getijde verschil. Er zijn ook zogenaamde ‘flowerpot rocks’ die veel weg hebben van een bloempot, omdat er bovenop bomen en planten groeien. Het is eb als we er aankomen en het is heel apart om op de zeebodem te lopen en de rotsen van onderen te bekijken. Richard en Susan lopen nog naar de kustlijn en raken bijna onze schoenen kwijt in de modder. We zakken tot onze enkels weg! We lopen de rotsige kustlijn een stuk af en het is echt schitterend hier! Op de weg hiernaartoe zijn we al langs een camping gereden die we weer opzoeken als we klaar zijn. Het is een prima camping waar we een nachtje verblijven voordat we de laatste etappe naar Halifax maken.