vrijdag 6 juli 2012

DAG 7 - OTTAWA

We hebben besloten om vandaag naar Ottawa te gaan. Het is een kleine 2 uur rijden vanaf Gananoque en we hebben dus nog tijd genoeg om Ottawa te gaan bekijken. We rijden om een uur of 9 al weg van de camping en stoppen op het eerste stuk nog een paar keer om fotootjes te nemen van het uitzicht. De 1000 Islands Parkway is echt een schitterende weg om te rijden.
Het is vandaag ook weer mooi weer dus de uitzichten over de St. Lawrence River met zijn eilandjes zijn prachtig. Na een uur of 2 rijden, komen we aan op de camping in een voorstad van Ottawa. Hoewel de camping dichtbij de snelweg ligt is het echt een prachtige camping. Helemaal verscholen in de bossen en grote plaatsen met veel privacy. Waarschijnlijk blijven we hier maar 1 nacht, maar het is de mooiste camping tot nu toe. Dichtbij de camping is een grote parkeerplaats vanwaar bussen rijden naar het centrum van Ottawa.
Rond het middaguur zijn we dan ook in het centrum en lopen we eerst een foodcourt binnen om te lunchen. Parliament Hill is om de hoek, dus dat is onze eerste stop. De bouwstijl doet nogal Engels aan en doet denken aan de Houses of Parliament in London. Er wordt nog druk gewerkt om alles van Canada Day op te ruimen voor de gebouwen. Dat moet wel iets bijzonders geweest zijn! De entree van het gebouw is gratis en we besluiten om de Peace Tower te beklimmen. Dit is de grote klokkentoren die ongeveer 90 meter hoog is. Je kunt tot ongeveer 60 meter komen en het is zo’n beetje het hoogste punt van Ottawa. Vanaf daar kun je alle bekende gebouwen van Ottawa goed zien. Het is wel wat anders dan de CN Tower, maar toch leuk om te doen.
Aan de overkant van de Ottawa River ligt Quebec en Ottawa is echt een tweetalige stad. We horen regelmatig zowel Engels als Frans om ons heen. Als we buiten komen steken we het Rideau Canal over en komen langs het oude Union Station en het Laurier Hotel, een kitcherig maar toch wel mooi chateau achtig hotel. Na een bezoekje aan de Starbucks lopen we naar Byward Market, een soort St. Lawrence Market, maar dan een stuk rustiger. Leuk om te zien, maar we vonden de St. Lawrence Market toch een stuk leuker. We komen bij de Notre Dame en daar is net een bruiloft aan de gang.
We moeten een minuut of 10 wachten voordat we naar binnen kunnen, maar als compensatie krijgen we wel even het bruidspaar te zien wat naar buiten komt. De kerk is best mooi, maar haalt het niet bij de Notre Dame van Parijs. Tegenover de Notre Dame staat de beroemde spin bij het Museum of Contemporary Art. Een foto momentje. Daarna hebben we het wel gehad. Het is erg warm en we zoeken een terrasje in de schaduw op. Vervolgens hebben we heerlijk Mexicaans gegeten en pakken we de bus terug naar de parkeerplaats. Daar staat de camper op ons te wachten en we zijn snel weer op de camping terug. Gelukkig voor het donker, want het is een krappe back-in plek. Moet er niet aan denken om dat in het donker te doen! Het kampvuurtje knettert weer en zo meteen lekker slapen na een vermoeiende, maar prima dag.

1. Jullie hebben behoorlijk veel gezien en gedaan vandaag. Wat een leuke foto met die grote spin.
    Veel plezier weer.

2. De spin heet MAMAN en er zten ook nog eieren in, prachtig ding.

3. Leuk om jullie verslagen te lezen. Wij gaan zelf over 2 weken naar Canada en doen gedeeltelijk dezelfde route. Zie: triptocanada2012.blogspot.com

Welke camping in Ottawa hebben jullie bezocht ??

4. (schone)zus Anita9 juli 2012 om 06:59

Gatver, die spin. Gisteren Spiderman film gezien (in 3D, ja ik weet ook niet wat me bezielde, spinnen die op je af lijken te komen!) - dus nu wel genoeg van die beesten voor de rest van de maand...