vrijdag 13 juli 2012

DAG 15 - ST. ANDREWS, TERUG IN CANADA

Vandaag gaan we terug Canada in. Na een rustige start, vertrekken we vandaag richting Canada. We kiezen er voor om niet over de Interstate te rijden, maar de scenic highway langs de kust. En daar krijgen we geen spijt van. Het duurt wel een half uurtje langer,
maar het levert hele mooie uitzichten op. De kust van Maine is heel grillig en de weg komt steeds langs inhammen met vergezichten de oceaan op. Een hele mooie weg dus. Vlak voor de grens gooien we de tank nog een keer vol. De benzine is in de US toch snel een kwart goedkoper dan in Canada en we moeten nog van onze US dollars af. We steken om een uur of 1 de grens over bij Calais nadat we een kwartiertje hebben moeten wachten tot we aan de beurt zijn. Canada in rijden gaat echt een heel stuk soepeler dan de US in rijden. We hadden een hele aardige grensmeneer die meer geïnteresseerd was in hoe de camper beviel dan wat we allemaal bij ons hadden. We maken aan de grens ook nog een reis door de tijd, want in New Brunswick is het een uur later dan in Maine. Nadat we de grens overgestoken zijn is het nog een half uurtje rijden naar St. Andrews waar we een overnachting gereserveerd hebben op een oceanfront camping. We krijgen een plekje toegewezen aan de kust met een echt schitterend
uitzicht op de zee. Als we aankomen is het getij redelijk laag en we lopen zo van onze plek af het strand op. We kunnen zeker een meter of 50 het strand op tot aan het water. Als we daar staan zien we het water stijgen. Richard gaat aan de waterlijn staan en neemt een grote stap. Na ongeveer 1½ minuut komt het water al weer tot aan de voeten! We zijn aan het begin van de Bay of Fundy waar het grootste getijde verschil ter wereld is. Aan het eind van de bay is het verschil liefst 16 meter. Elk etmaal stroomt het water twee keer in en uit de baai. De camping is heel mooi en we proberen nog een nachtje bij te boeken maar helaas, dat lukt niet. In ieder geval niet aan
de Oceanfront. Dus we gaan morgen toch maar weer verder. Maar niet voordat we een Whale Watch Cruise gaan doen! Deze hebben we vast gereserveerd voor morgenochtend om 10.00 uur. Nadat Monique een was gedraaid heeft gaan we richting het centrum van St. Andrews. Het is echt een heel schattig vissersplaatsje met een vuurtorentje en een haventje. Rondom het haventje liggen allemaal restaurantjes en wij gaan eten bij The Gables. We zitten heerlijk op een vlonder en op het menu staat uiteraard kreeft. Dat is dus smullen! Ze hebben ook lekkere cakes en pies als dessert en we hebben heerlijk gegeten. Als we na het eten weer terug lopen naar de camping is het vloed. Het water komt nu helemaal tot aan de boulevard. Waar we eerder nog een meter of 50 het strand op konden, is er nu van het strand niets meer over. Heel apart. We kruipen er (ondanks het tijdverschil) niet te laat in want morgen moeten we redelijk vroeg op. Hopen dat we walvissen zien!

1. Nou da's toevallig. Wij gaan Maandag voor de eerste poging kijken in Hermanus of de walvissen al aangekomen zijn. We hebben nog niets vernomen, maar we hebben later op de vakantie nog een tweede kans. Zondag eerst naar het Bastille feest in Franschhoek. Hopelijk is het weer beter dan verwacht. Dus eens kijken hoe de foto's worden van de walvissen.
    Groeten uit ZA

2. Van harte gefeliciteerd, Susan. Maak er een fijne verjaardag van!

3. Van harte gefeliciteerd met suzan en de groetjes van ons met name Anouk. Is nog weleens over het hekje aan het roepen